MUKADDIMAH
Assalamualaikum wbt.
Peraturan-peraturan adat ini ditulis semula bagi melengkapkan perkara yang tidak dibincangkan dalam peratuan yang telah disediakan pada tahun tahun 2013 ketika Perlembagaan Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia diterbitkan apabila dikehendaki Pertubuhan didaftarkan kepada Pesuruhjaya Sukan. Oleh kerana di dalam dokumen tersebut menyebut perkara adat khususnya dalam Fasal 27-30, maka pihak berkenaan telah meminta supaya dokumen Peraturan Kecil Adat turut disediakan bagi melengkapkan dokumen-dokumen dalam menguruskan Pertubuhan sebagai sebuah badan yang berdaftar kepada Pesuruhjaya Sukan.
Peraturan Kecil Adat yang disediakan adalah bersifat sebagai panduan kasar dengan hanya bermatlamatkan untuk mendapat kelulusan pendaftaran. Justeru penulisan hal adat yang dimuatkan tidak bersifat komprehensif dan terpeinci, dan dengan demikian terdapat perkara yang dimuatkan tidak konsisten dengan pemahaman dan terjemahan adat sebenar seperti yang diasaskan dalam susur galur sejarah pengajaran dan pewarisannya yang diwasiatkan oleh Allahyarham Dato’ Meor Rahman Hashim.
Namun begitu penulisan Peraturan ini belummlagi dibentangkan kepada Lembaga Waris Amanah dan Waris Mutlak untuk mendapat pandangan dan seterusnya pengiktirafan. Sebagai asas rujukan, penulisan ini boleh memberi panduan kepada perkara-perkara asas adat kerana sebahagian besar dari kandungan perbincangan adalah dasar-dasar yang sedang berkuatkuasa, Cuma dipersembahkan dalam bentuk yang lebih tersusun dengan ditokok tambah butirannya.
Sekian. Terima kasih
AN NAS /الناس
Surah in diturunkan di Madinah, mengandungi 6 ayat. Dinamakan surah 'An-Nas' (Manusia), kerana pada awal surah ini, junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. diperintahkan memohon perlindungan kepada Allah Ta'ala Pemelihara dan Pentadbir sekalian manusia.
Intisari kandungannya: Sebagaiman surah 'Al Falaq' yang lalu, mengajar kita memohon perlindungan kepada Allah Ta'ala dari segala bahaya yang zahir, maka surah ini mengajar kita memohon perlindungan dari bahaya-bahaya yang batin, iaitu dari bahaya perasaan ragu-ragu dan ingatan buruk yang datangnya dari angkara makhluk yang tidak kelihatan kepada kita - (syaitan atau jin) dan dari tipu daya makhluk yang berupa manusia; perasaan dan ingatan buruk yang tersebut adalah menjadi penyakit besar yang menyebabkan rosaknya i'tiqad kepercayaan, amal ibadat dan segala bawaan hidup.