top of page

ERA PEWUJUDAN PEGAWAI ADAT NEGERI BERMULA

28 Jan 2020


2 dari 6 orang Pegawai Adat Negeri yang mendaftar telah berjaya menamatkan kursus masing-masing pada 1 Feb 2020 bagi mengiktiraf dan mengesahkan pegawai-pegawai yang dilantik untuk meneraju dan dirujuk mengenai perkara-perkara adat oleh Lembaga Beradat Negeri (LBN). Setelah diberi latihan dan diiktiraf, pegawai berkaitan diminta untuk melaksanakan kursus Adat kepada semua gurulatih di negeri masing-masing. Modul kursus pada peringkat negeri ialah 5 ½ jam meliputi topik-topik yang telah ditetapkan oleh Lembaga Beradat Kebangsaan (LBK). Ini akan melayakkan mereka diberi sijil tamat kursus yang dikeluarkan oleh LBK.


Pemilikan sijil ini akan dijadikan prasyarat memohon sijil gurulatih atau memperbaharui sijil gurulatih. Dasar ini telah dibincang dan diluluskan dalam persidangan Lembaga Waris Amanah Kali ke 4. Pegawai-pegawai Adat Negeri yang berjaya menamatkan kursus ialah:


  1. Shaiful Hakim Mohamed Noor - Pahang

  2. Saiful Amin Kamarudin - Perak

Pegawai negeri-negeri lain yang telah mengikuti kursus Fasa I tetapi tidak berkesempatan untuk menamatkan latihan (fasa 2) diminta untuk mengaturkan tarikh mengikut kesesuaian bersama (Selangor, Wilayah Persekutuan KL Putrajaya, Melaka dan Kelantan) dan memaklumkannya kepada LBK.

bottom of page