top of page

TAHUN 2020 ADALAH PERINGKAT PENGISIAN PENGEMBANGAN DAN PEMBANGUNAN

19 Jan 2020

Usaha untuk mengangkat kembali fungsi adat dalam Silat Seni Gayong Malaysia telah bermula dari tahun 2014 apabila Hajah Siti Fadzillah Dato’ Meor Abdul Rahman, Waris Zuriat Silat Seni Gayong menubuh dan menggerakkan semula Lembaga Beradat Kebangsaan selepas menamakan Ahli-ahli Lembaga Waris Amanah. Tujuannya ialah untuk memperkasakan semula bidang adat dalam lanskap pengurusan Silat Seni Gayong Malaysia. Antara langkah yang telah diambil oleh Lembaga ini ialah memantapkan sistem pengurusan adat melalui arahan dan panduan bertulis yang disebarkan dengan menerbitkan buku panduan, surat pekeliling, kursus dan sosial media (laman web). Maklumat-maklumat yang terbaru disalurkan dari semasa ke semasa dengan mengguna media ini.


Acuan-acuan dalam sistem pengurusan adat telahpun terbina atas usaha yang dijalankan, maka dengan demikian melaksanakannya adalah kini merupakan tindakan rutin (ulangan). Justeru tindakan seterusnya perlulah bersifat baru iaitu ke arah meletakkan Silat Seni Gayong pada peringkat yang lebih tinggi (next level) dalam dunia persilatan negara mahupun di luar negara. Pimpinan Silat Gayong perlu melihat dan menterjemahkan peranan yang berganjak pada peringkat yang lebih tinggi. Antara lainnya ialah membina benteng pertahanan ke tiga negara, mendominasi peranan dalam PESAKA, menyumbang kepada melahirkan atlit silat negara, menjadi catalyst perpaduan ummah dan sebagainya disamping memantap dan meningkatkan kecekapan urusan rutin.


Usahlah kita asyik berbalah hal-hal dalaman seolah-olah tiada penghujungnya. Sejarah kita lebih lama dari silat-silat lain, tetapi kenapa tidak sampai-sampai ke garisan penamat. Orang lain sudah menuai hasil, tapi kita masih di tapak semaian.

bottom of page